فوتبال برتر

این سایت درباره ی فوتبال می باشد

فوتبال برتر

این سایت درباره ی فوتبال می باشد

سلام وبلاگ من فوتبالی هست و هر وقت که فر صت کنم برای شما مطلب می زارم تا از ان لذت ببرید.
لطفا نظرات خود را حتما بنویسید.
بهترین مطلب من بوفن است. ان را در اردیبهشت گذاشته ام. حتما بوفن را بخوانید.
امید وارم از وبلاگم خوشتان بیاید.

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۴ دی ۹۹، ۱۸:۴۵ - محمد امین خدادادی
    ممنونم
  • ۱۱ شهریور ۹۹، ۱۵:۴۶ - محمد امین خدادادی
    ممنونم

دورتموند

جمعه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۷:۴۴ ب.ظ

در سال ۱۹۰۹ یکی از سازمان‌های جوانان کاتولیک در آلمان به صورت مرتب مسابقه‌های فوتبال برگزار می‌کرد. این سازمان اندکی پیش از آن و در پی مهاجرت نیروهای کار لهستانی تشکیل شده بود و در زمینهٔ جذب تازه‌واردان کاتولیک در محیط پروتستانی شهر دورتموند فعالیت می‌کرد. اما روحانی دینی منطقه ورزش "بی‌هدف" و "رَمه‌داری در زمین" را نمی‌پسندید و قصد داشت فوتبال را ممنوع اعلام کند. سازمان جوانان کاتولیک هم در اعتراض به این موضوع، "انجمن بازی‌های توپی بروسیا ۰۹" را پایه نهاد. هیتلر از طرفداران این باشگاه بود همواره مورد حمایت وی و نزدیکانش قرار می‌گرفت.

پس از جنگ جهانی دوم لوگوی این تیم دگرگون و مقداری از دارایی‌هایش تصرف شد.

در سال ۱۹۱۵ بروسیا دورتموند در اولین دیدار رسمی خود، همشهری اش یعنی VFB دورتموند را با نتیجه ۹–۳ در هم کوبید.

اسطوره دورتموند[ویرایش]

زیگفرید هلد که به زیگی هِلد معروف است در سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۱ و از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ برای بروسیا دورتموند بازی کرد. وی در بوندس لیگا ۲۳۰ بازی برای دورتموند انجام داد و جمعاً ۱۸۹ گل زد. زیگی در آن زمان اولین بازیکنی بود که اهل غرب آلمان (ناحیه روهر) نبود. زیگی با دورتموند به مقام قهرمانی جام در جام اروپا در سال ۱۹۶۶ رسید و یکبار نایب قهرمان و یک بار مقام سوم بوندس لیگا را بدست آورد. زیگی در فصل ۱۹۶۶–۱۹۶۵ فصل بسیار خوبی را با لوتار اِمِریش و راینهارد لیبودا داشت. در آن زمان این سه بازیکن را مثلث جادویی دورتموند می‌نامیدند. زیگی هِلد اولین بازی خود برای تیم ملی آلمان را در ۲۳ فوریه ۱۹۶۶ برابر انگلستان انجام داد. فصل ۱۹۶۶–۱۹۶۵ یک فصل فوق‌العاده برای زیگی هِلد بود که در این فصل قهرمان جام در جام اروپا، نایب قهرمان بوندس لیگا و نایب قهرمانی جام جهانی را بدست آورد و موفق شده بود اولین بازی خود برای تیم ملی آلمان را انجام دهد.
زیگی بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۳ در تیم ملی حضور داشت و ۴۱ بار پیراهن تیم ملی را بر تن کرد. وی در این تعداد بازی موفق شد ۵ بار دروازه حریفان را باز کند. زیگی در حال حاضر نقش مدیریت هواداران باشگاه دورتموند را به عهده دارد.

بازیکن محبوب دورتموند[ویرایش]

مارکو رویس فوق ستاره ملی پوش آلمانی دورتموند که در شهر دورتموند هم متولد شده باوجود درخشش‌های بسیار توانست توجه تیم‌های بسیاری مانند بارسلونا - رئال مادرید - پاریسن ژرمن - منچستر یونایتد - منچستر سیتی - آث میلان و بایرن مونیخ را به خود جلب کند و باوجود پیشنهاد‌های بسیار خوب از این تیم‌ها او تیم محل تولدش را انتخاب کرد و وفاداری خود را به دورتموند ثابت کرد . او تابه حال بیش از 100 گل برای تیمش در ادوار مختلف به ثمر رساندهاست و اکنون شماره 11 دورتموند را برتن می‌کند. همچنین او توانست با دورتموند به فینال لیگ قهرمانان اروپا برسد و در ترکیب منتخب این مسابقات قرار بگیرد.

دورتموند تیم ستاره ساز[ویرایش]

بروسیا دورتموند یکی از بهترین آکادمی‌های اروپا را دارد و تیمی است که به جوانان دارای استعداد فرصت بازی و درخشش می‌دهد . از بازیکنانی که در دورتموند بوده‌اند و الان جزو ستارگان دنیای فوتبال هستند میتوان به : مارکو رویس ،رابرت لواندوفسکی ،پیر امریک اوبامیانگ ،کریستین پولیسیچ ،هنریخ میختاریان ،ایلکای گوندوغان ،جیدون سانچو ،ماریو گوتزه ،اکسل ویتسل و اشاره کرد.

آمار و ارقام[ویرایش]

تعداد بازی‌های ملی: ۲۸۹ بازی
تعداد گل‌های ملی: ۹۸ گل
تعداد بازی در جام جهانی: ۹ بازی
تعداد گل زده در جام جهانی: ۸ گل

تعداد بازی در بوندس لیگا با دورتموند: ۱۸۳ بازی (سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۰)
تعداد گل زده در بوندس لیگا با دورتموند: ۷۶ گل
تعداد بازی در بوندس لیگا با دورتموند: ۴۷ بازی (سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹)
تعداد گل زده در بوندس لیگا با دورتموند: ۲۴ گل
تعداد بازی در جام حذفی با دورتموند: ۱۰ بازی (سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۸)
تعداد گل زده در جام حذفی با دورتموند:۸ گل
تعداد بازی در جام با دورتموند: ۵ بازی (سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹)
تعداد گل زده در جام حذفی با دورتموند: بدون گل زده
تعداد بازی در جام در جام اروپا: ۱ بازی
تعداد گل زده در جام در جام اروپا: ۱ گل

دورتموند با ۱۱ میلیون هوادار در المان پرطرفدارترین تیم می‌باشد.

 

 

 

 

  • محمد امین خدادادی