فوتبال برتر

این سایت درباره ی فوتبال می باشد

فوتبال برتر

این سایت درباره ی فوتبال می باشد

سلام وبلاگ من فوتبالی هست و هر وقت که فر صت کنم برای شما مطلب می زارم تا از ان لذت ببرید.
لطفا نظرات خود را حتما بنویسید.
بهترین مطلب من بوفن است. ان را در اردیبهشت گذاشته ام. حتما بوفن را بخوانید.
امید وارم از وبلاگم خوشتان بیاید.

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۴ دی ۹۹، ۱۸:۴۵ - محمد امین خدادادی
    ممنونم
  • ۱۱ شهریور ۹۹، ۱۵:۴۶ - محمد امین خدادادی
    ممنونم

۶۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

باشگاه فوتبال فولاد مبارکه سپاهان اصفهان که به‌طور خلاصه سپاهان نامیده می‌شود، یک باشگاه فوتبال ایرانی است که در سال ۱۳۳۲ در شهر اصفهان پایه‌گذاری شده‌است. این باشگاه هم‌اکنون در لیگ برتر خلیج فارس حضور دارد. مالک این باشگاه، شرکت فولاد مبارکه اصفهان است.

سپاهان با کسب پنجمقام قهرمانیدردوره‌هایدوم،نهم،دهم یازدهم  چهاردهم لیگ برتر، به‌طور مشترک با پرسپولیس بیشترین تعداد قهرمانی را در مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران به دست آورده‌است و اولین تیم ایرانی است که به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده و تنها تیمی از ایران است که به جام باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۰۷ میلادی راه یافت. سپاهان پرافتخارترین تیم دههٔ ۱۳۸۰ فوتبال ایران و اولین باشگاهی در تاریخ لیگ فوتبال ایران است که توانست در فصل ۹۱–۱۳۹۰ برای سومین دورهٔ متوالی قهرمان لیگ برتر شود. سپاهان همچنین با چهار قهرمانی در جام حذفی، یکی از تیم‌های پرافتخار این جام به حساب می‌آید.

سپاهان در ایران به عنوان باشگاهی با ثبات، ساختار و سازماندهی مناسب، منظم و اصولی شناخته شده‌است و با قهرمانی در فصل ۸۲–۱۳۸۱ به عنوان اولین قهرمان غیر تهرانی در تاریخ لیگ فوتبال ایران، به سلطهٔ تیم‌های تهرانی پایان داد.

 

 

 

 

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۹ ، ۲۳:۴۶
  • محمد امین خدادادی

استرلینگ در کینگ‌استون جامائیکا به دنیا آمد، در سن دو سالگی پدر خود را در درگیریهای داخلی از دست داد و در سن ۵ سالگی با مادرش به انگلستان مهاجرت کرد. وی در آکادمی لیورپول در فوریه ۲۰۱۰ فوتبال حرفه‌ای را شروع کرد.

اینجا فیلم گذاشتم.

  • محمد امین خدادادی

مهرداد محمدی

او پیش از ترانسفر به خارج از لیگ ایران در باشگاه‌های سپاهان و راه آهن در لیگ برتر مهرداد همچنین سابقهٔ بازی برای تیم ملی فوتبال امید ایران را در کارنامه دارد. وی اولین بازی ملی خود را مقابل تیم ملی امید ایران انجام داد و تک گل تیم ملی را وارد دروازه تیم ملی امید کرد. هر چند این بازی رسمی به حساب نمی‌آید و گل او در جدول گلزنان ملی حساب نمی‌شود اما توانست در اولین بازی ملی رسمی خود در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ مقابل تیم ملی کامبوج گلزنی کند.

هرداد محمدی در تابستان سال ۱۳۹۳ به باشگاه راه‌آهن پیوست.

در آخرین روزهای بهار سال ۱۳۹۵ در حالی که همه فکر می‌کردند او در مسابقات لیگ برتر فصل ۹۵–۹۶ با پیراهن پرسپولیس به میدان خواهد رفت به سپاهان پیوست. او در پی بازی برای سپاهان همچنان از طرف پرسپولیس مورد توجه قرار داشت.

وی در بهار ۹۸ به باشگاه فوتبال دسپورتیوو داس آوس پیوست.

میلاد محمدی (زادهٔ ۷ مهر ۱۳۷۲ - تهران) یک بازیکن فوتبال اهل ایران است که برای باشگاه فوتبال خنت در پست مدافع چپ بازی می‌کند.

 

مهرداد و میلاد محمدی
 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۹ ، ۲۲:۵۴
  • محمد امین خدادادی

نامگذاری کلن داستانی تاریخی دارد. امپراتریس روم، آگریپینا؛ در سال پنجاه پس از میلاد در زادگاه خود شهری بنا نهاد و آن را کولنیا کلائودیا آرا آگریپیننسیوم نامید. به سبب آنکه این شهر در مسیر راه‌های ساخته شده بدست رومیان تا جرمانیا (آلمان امروز) قرار داشت، بزودی بازرگانان بسیاری به خود جلب کرد و مرکز داد و ستد مهمی شد.

رومیان شرقی (بیزانس) پس از غلبه بر روم غربی، مسیحیت را که از خاورمیانه به ارمغان آورده بودند به زور شمشیر به جای آیین میترایی در شهر کلن رواج دادند و آن را مبدل به قطب مسیحیت در شمال اروپا کردند. در تاریخ پانزده اکتبر ۱۸۸۰، فرانک‌ها در این شهر بنای کلیسای جامع بزرگی (کلیسای جامع کلن) را به پایان رساندند.

در ۳۰ مه ۱۹۴۲ در اواخر جنگ جهانی دوم متفقین کلن را بارها بمباران کردند و آن را به ویرانه‌ای بدل کردند. بخشی از آثار آن پابرجا مانده‌است.

کلن چهارمین شهر پرجمعیت آلمان (پس از برلین، هامبورگ و مونیخ) و پرجمعیت‌ترین شهر ایالت نوردراین-وستفالن می‌باشد. تا ۳۰ ژوئن سال ۲۰۱۱ جمعیت این شهر ۱٬۰۱۰٬۲۶۹ نفر بوده‌است.[۱] ۳۱٫۴٪ جمعیت کلن را مهاجران تشکیل می‌دهند که از این بین ۱۷٫۲٪ غیرآلمانی می‌باشند. بسیاری از این مهاجران دارای ریشه‌هایی از اروپای شرقی هستند. بزرگترین اقلیت مهاجر را ترک‌ها به خود اختصاص داده‌اند و ۶٫۳٪ جمعیت شهر را تشکیل می‌دهند. طبق سرشماری سال ۲۰۱۵،جمعیت افغان‌های مقیم کلن ۴۳۷۸ نفر جمعیت ایرانیان مقیم کلن ۳۸۲۹ نفر بوده‌است.

کارناوال شهر کلن یکی از مشهورترین کارناوال‌های جهان است. این کارناوال همه ساله ساعت ۱۱:۱۱ ۱۱اُمین روز از ۱۱اُمین ماه سال (نوامبر) با صدای طبل و شیپور در میدان مرکزی شهر آغاز می‌گردد. البته مراسم اصلی، ۴۷ روز قبل از عید پاک (عید معراج مسیح) و به مدت هفت روز اجرا می‌گردد. از آنجایی که عید پاک در تقویم میلادی روز ثابتی ندارد و در فاصله ۲۲ مارس تا ۲۵ آوریل برگزار می‌شود، زمان اجرای کارناوال نیز متغیر است. این مراسم پیشوازی است برای ایام روزه داری کاتولیک‌ها، زمانی که معتقدان مسیحی از خوردن گوشت خودداری می‌کنند.

اگر چه کارناوال کلن در گذشته ریشه دینی داشته و تا امروز هم بعضی از مردم به آن اعتقاد دارند، اما در دهه‌های اخیر این مراسم بیشتر به نوعی شادمانی دسته جمعی تبدیل شده‌است که مردم شهر کلن و مهمانانشان با رقص وموسیقی و آواز اجرا می‌کنند. برگزارکنندگان کارناوال این ایام را روزهای بی خیالی و سبکسری می‌نامند. در مقابل همدیگر بسیار خوش‌برخورد و شوخ می‌شوند و بنظر می‌رسد روزمرگی را از یاد می‌برند. از هفته‌ها قبل فروشگاه‌های شهر، لباس‌های رنگارنگ و غیرمعمول و ماسک‌های مختلفی را برای استفاده در روزهای کارناوال عرضه می‌کنند.

 

 

 

 

کلن؛ بزهای نر در فکر صعود به قله بوندس لیگا

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۹ ، ۲۲:۳۹
  • محمد امین خدادادی

باشگاه فوتبال شالکه ۰۴ (به آلمانی: FC Schalke 04) باشگاه فوتبال آلمانی است که در گلزن‌کیرشن قرار دارد. این تیم در بوندس لیگا بازی می‌کند و تاکنون هفت بار قهرمان شده‌است. شالکه ۰۴ یکی از پر هوادارترین تیم‌های فوتبال در آلمان است، هرچند که این تیم بعد از سال ۱۹۳۰ و اوایل ۱۹۴۰ افتخارات مهمی کسب نکرده‌است. شالکه در بوندسلیگا و در بالاترین سطح فوتبال آلمان بازی می‌کند. شالکه با ۱۲۹،۶۷۲ عضو، دومین باشگاه در آلمان و سومین باشگاه در جهان پس از بنفیکا و بایرن مونیخ می‌باشد. این باشگاه همچنین در سایر ورزش‌ها مانند: دو و میدانی، تنیس روی میز، بسکتبال، هندبال و ورزش‌های زمستانی نیز فعالیت دارد.

شالکه در سال ۱۹۰۴ تأسیس شده و تاکنون ۷ بار قهرمان آلمان، ۵ بار قهرمان جام حذفی فوتبال آلمان، یک بار قهرمان سوپر جام فوتبال آلمان و ۱ بار هم قهرمان لیگ اروپا شده‌است.

از سال ۲۰۰۱ به بعد فلتینس آرنا ورزشگاه خانگی این باشگاه شد و این تیم تمام بازی‌های خانگی خود را در این ورزشگاه انجام می‌دهد. شالکه رقابت دیرینه با تیم فوتبال بروسیا دورتموند دارد و از بازی این دو تیم به عنوان رور دربی یاد می‌کنند که مهم‌ترین دربی فوتبال آلمان به‌شمار می‌رود. شانس بیار این باشگاه اروین نام دارد!

یکی از نکات جالب این باشگاه اینست که پیشوای آلمان در جنگ جهانی دوم،ریعنی آدولف هیتلر،رطرفدار این تیم بود که بعدها توسط باشگاه شالکه به جد تکذیب شد.

باشگاه شالکه 04 با در آمد ۱۹۸ میلیون یورو در سال، شالکه در ردهٔ دوازدهم پر درآمدترین باشگاه‌های فوتبال قرار دارد. همچنین این باشگاه با ارزشی معادل ۴۴۶ میلیون یورو با ۱۶ درصد افزایش نسبت به سال قبل، در رتبهٔ دوازدهم ارزشمندترین باشگاه‌های فوتبال جهان از دیدگاه مجلهٔ اقتصادی فوربز قرار دارد.

 

 

 

آبی های سلطنتی-شالکه-معدنچی ها-پیراهن شالکه

 

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۴:۵۹
  • محمد امین خدادادی

باشگاه فوتبال سویا (به اسپانیاییSevilla Fútbol Club S.A.D) یا به اختصار سویا، اولین و قدیمی‌ترین باشگاه فوتبال کشور اسپانیا است که درسویا، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر ایالت خودمختار آندلس واقع شده‌است. سویا از بزرگ‌ترین و مشهورترین باشگاه‌هایی است که در لیگ سطح اول فوتبال کشور اسپانیا، موسوم به لالیگا بازی می‌کند. باشگاه فوتبال سویا در ۲۵ ژانویه سال ۱۸۹۰ میلادی توسط فردی اسکاتلندی به نام ادوارد فراک هرسن جانسن تأسیس گردید که نخستین رئیس این باشگاه نیز بود.

باشگاه فوتبال سویا موفق‌ترین و بزرگ‌ترین باشگاه فوتبال جنوب اسپانیا و ایالت آندلس می‌باشد که ۱ قهرمانی و ۴ نایب قهرمانی در لالیگا، ۵ قهرمانی و ۴ نایب قهرمانی در جام حذفی فوتبال اسپانیا موسوم به کوپا دل ری و همچنین ۱ قهرمانی و ۳ نایب قهرمانی در سوپرجام اسپانیا را در کارنامه خود دارد. سویا در سطح بین‌المللی نیز موفق عمل کرده‌است و تاکنون توانسته‌است ۵ قهرمانی در لیگ اروپا (جام یوفا)، ۱ قهرمانی و ۴ نایب قهرمانی را در سوپرجام اروپا و ۱ قهرمانی و ۱ نایب قهرمانی در سوپرجام یورو آمریکانا را به دست بیاورد. همچنین باشگاه فوتبال سویا دو سال متوالی به عنوان بهترین باشگاه فوتبال سال از دید فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال انتخاب شد که اولین باشگاهی بود که توانست این افتخار را کسب نماید. از القاب این باشگاه می‌توان به روخی بلانکوس، لوس پالانگاناس، نِرویونِنسِس، بزرگان آندلس، اِل تایگرس و پادشاهان جنوب اشاره کرد.

ازی فوتبال در اواخر قرن ۱۹ میلادی و به واسطهٔ شرکت‌های بریتانیایی به شهر سویل راه یافت و مهندسان و کارگران بریتانیایی در اوقات فراغت به فوتبال بازی کردن می‌پرداختند. باشگاه فوتبال سویا در ۲۵ ژانویه ۱۸۹۰ میلادی، در یک شب جشن تولد به دست عده‌ای از جوانان بریتانیایی که عمدتاً اسکاتلندی بودند به همراه تعدادی جوان اسپانیایی تأسیس گردید. یک نشریه معتبر بریتانیایی به نام دندی کوریر در مقاله‌ای در شماره روز ۱۷ مارس ۱۸۹۰ خود، مدارک تأسیس باشگاه سویا و چگونگی تأسیس آن را به چاپ رساند. پاراگراف زیر بخشی از آن مقاله است:

«حدود ۶ هفته پیش، گروهی از جوانان مشتاق بریتانیایی در یک کافه با یکدیگر دیدار کردند. هدف از این دیدار ایجاد یک اتحادیه (باشگاه) ورزشی بود. پس از گفتگوهای بسیار، باشگاه فوتبال سویا تأسیس شد و انتخاباتی به منظور تعیین رئیس باشگاه برگزار شد. در این جلسه مقرر شد که ورزش فوتبال فقط در چارچوب قوانین رسمی آن برگزار شود. نیمی از این جوانان بریتانیایی و نیمی دیگر اسپانیایی بودند.»

نخستین رئیس باشگاه سویا، ادوارد فراک هرسن جانسن(۱۸۵۴، اسکاتلند) نایب رئیس کنسولگری بریتانیا در سویا بود. یک جوان بریتانیایی دیگر به نام هیو مک کال(۱۸۶۱، اسکاتلند) که مهندس کشتی سازی بود نیز نخستین کاپیتان باشگاه فوتبال سویا بود. یکی از دوستان مک کال به نام آیزا وایت جونیور نیز نخستین منشی و دبیر باشگاه بود. در حالی که اعضای باشگاه سویا، جشنی را به مناسبت تأسیس باشگاه بر پا کرده بودند، آیزا وایت نامه‌ای را برای باشگاه رکرتیوو اوئلوا که تا آن زمان تیم فوتبال نداشت و صرفاً یک باشگاه ورزشی بود ارسال نمود و در آن نامه از آنان برای انجام یک مسابقه رسمی فوتبال در سویا دعوت به عمل آورد. متن آن نامه در روزنامه اسپانیایی لاپرووینسیا منتشر گشت. باشگاه رکرتیوو اوئلوا این دعوت را پذیرفت و نخستین مسابقه رسمی فوتبال اسپانیا در ۸ مارس ۱۸۹۰ در سویا برگزار شد. سویا با نتیجه ۲ _ ۰ در آن بازی تاریخی پیروز شد و نخستین گل رسمی در تاریخ فوتبال اسپانیا نیز توسط ریتسون، بازیکن سویا به ثمر رسید.
در سال ۱۹۱۲ نخستین جام شهر سویا برگزار شد و باشگاه فوتبال سویا قهرمان آن جام شد. از سال ۱۹۱۷ نیز کوپا آندلسیا برگزار می‌شد که در طی دوره برگزاری آن، باشگاه سویا ۱۷ بار موفق شد که قهرمان شود. در سال ۱۹۱۸ باشگاه سویا برای نخستین بار در جام حذفی اسپانیا که در آن زمان جام اسپانیا شناخته می‌شد، شرکت نمود و نخستین باشگاه آندلسی بود که توانست به دور نهایی این رقابت‌ها راه پیدا کند. در سال ۱۹۲۸ که لیگ سراسری فوتبال اسپانیا موسوم به لالیگا تأسیس گردید، با وجود این که سویا از قدرتمندترین تیم‌های فوتبال اسپانیا در آن دوران بود، ولی نتوانست به رقابت‌های لالیگا راه پیدا کند و در یک دیدار پلی آف جنجالی و پر حرف و حدیث، از راهیابی به لالیگا بازماند و به دسته دوم فوتبال اسپانیا موسوم به سگوندا دیویژن فرستاده شد. پس از دو بار قهرمانی در سگوندا دیویژن و عدم صدور اجازه صعود به دلایل مختلف از جمله سیاسی امنیتی توسط سازمان لیگ اسپانیا برای سویا، سرانجام در پایان فصل ۳۴–۱۹۳۳ و پس از قهرمانی چند باره سویا در سگوندا دیویژن، علی‌رغم جنجال‌ها و درگیری‌های فراوان، اجازه حضور سویا در لالیگا صادر شد.

باشگاه سویا، نخستین موفقیت‌های خود را در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ میلادی به دست آورد. آنان ابتدا در سال ۱۹۳۵ توانستند تا با غلبه بر سابادل نخستین قهرمانی خود را در جام حذفی به دست آورند. در فصل ۴۰–۱۹۳۹ نیز با پیروزی برابر راسینگ د فرول دومین قهرمانی سویا در جام حذفی از راه رسید. در همان فصل در حالی که سویا تا هفته‌های پایانی در صدر جدول لالیگا جای داشت و توانسته بود تیمهای قدرتمند لالیگا را در هم بشکند، در روز آخر قهرمانی را به تیم نیروی هوایی اسپانیا، اتلتیکو اوایسیون (اتلتیکو مادرید فعلی) واگذار نمود. در شب قبل از آخرین مسابقه آن فصل، بهترین مهاجم و گلزن سویا روبرتو اسوکارس در حالی که در حال عبور از خیابان چهارم چاکوتار بود، به وسیله مهاجمین مسلح به رگبار بسته شد تا شوک بزرگی قبل از آخرین مسابقه فصل به باشگاه وارد شود و قهرمانی به شکلی باور نکردنی از دست برود. همین امر سبب شکل‌گیری کینه و دشمنی بزرگی بین هواداران سویا و اتلتیکو مادرید شد که تا به امروز نیز پابرجاست. هواداران سویا هنوز هم پس از سال‌ها، از قهرمانی‌های آن سال‌های اتلتیکو مادرید به عنوان دزدی بزرگ قرن یاد می‌کنند. سویا در فصل ۴۳–۱۹۴۲ نیز بار دیگر نایب قهرمان لالیگا شد. آنان با وجود این که از قدرتمندترین تیم‌های لالیگا در آن سال‌ها بودند، ولی هر سال با اتفاقات عجیبی، قهرمانی لالیگا را در روز پایانی از دست می‌دادند و این باعث شعله‌ور تر شدن آتش دشمنی میان سویا و باشگاه‌های پایتخت‌نشین از جمله اتلتیکو مادرید شد.
فصل ۴۶–۱۹۴۵ یکی از مهم‌ترین فصل‌های تاریخ باشگاه سویا محسوب می‌شود. سویا در این فصل و پس از اعتراضات و تظاهرات گسترده نسبت به اتفاقاتی که سال‌های اخیر آنان را در آستانه قهرمانی از آن وامی‌داشت، سرانجام توانستند در روز پایانی و با یک تساوی ۱–۱ مقابل بارسلونا قهرمان لالیگا شوند. در سال ۴۸–۱۹۴۷ و با پیروزی مقابل سلتاویگو، سومین قهرمانی جام حذفی به سویا و معبد دیوانگان فوتبال راه یافت. در فصل ۵۱–۱۹۵۰ سویا بار دیگر نایب قهرمان لالیگا شد که اعتراضات زیادی را در پی داشت. در فصل ۵۵–۱۹۵۴، سویا در فینال جام حذفی مغلوب اتلتیک بیلبائو شد. در فصل ۵۷–۱۹۵۶ دوباره همان داستان تکراری اتفاق افتاد و سویا نایب قهرمان لالیگا شد. در فصل ۶۲–۱۹۶۱ نیز سویا در فینال جام حذفی مغلوب رئال مادرید شد. در آن سال‌ها مهاجمانی خط حمله سویا را تشکیل می‌دادند که هواداران و رسانه‌ها آن‌ها را با لقب استوکاس (برگرفته از نام هواپیمای بمب افکن آلمانی) می‌شناختند. این خط آتش که متشکل از کامپانال، لوپز، تورونتگی، بِروکال، ریموندو و پِپیو بود در ۴ فصل توانست ۲۱۶ گل را به ثمر برساند.

 

باشگاه فوتبال سویا از ابتدای تأسیس خود، بازی‌های خانگی اش را در ورزشگاه‌های مختلفی انجام می‌داد که اکثر آن‌ها ظرفیت کمی داشتند و پاسخگوی تعداد زیاد هوادارانش نبودند. تا سال ۱۹۵۴ بازی‌های خانگی سویا در استادیوم نرویون با ظرفیت ۲۰ هزار نفر برگزار می‌شد. در سال ۱۹۵۴، اعضای باشگاه سویا تصمیم گرفتند که یک ورزشگاه بزرگ‌تر و مجهزتر را برای باشگاه بسازند. زیرا استادیوم نرویون برای هواداران بسیار کوچک بود و گنجایش کمی داشت و در هر بازی، هزاران هوادار نمی‌توانستند بازی را در ورزشگاه تماشا کنند. در ۲۸ اکتبر ۱۹۵۶، رئیس باشگاه که مدت ۱۷ سال عهده‌دار این سمت بود، به‌طور ناگهانی و مشکوک درگذشت. به پاس زحماتی که رامون سانچز پیس خوان برای باشگاه متحمل شده بود و جام‌هایی که سویا در دوران ریاست وی کسب نمود، هواداران و اعضای باشگاه برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره او تصمیم گرفتند تا نام ورزشگاه جدید را از نام رئیس فقید باشگاه بگیرند.
پس از مرگ سانچزپیس خوان، رامون کارانزا به مدت ۴ سال ریاست باشگاه سویا را عهده‌دار بود. کارانزا در مراسم خاکسپاری سانچزپیس خوان این سخنان را بر زبان آورد:

«رامون عزیز، امروز دوستانت که من نیز افتخار دارم یکی از آن‌ها باشم، اینجا جمع شده‌ایم تا تو را به خاک بسپاریم. فردا ما با هم تلاش خواهیم کرد تا رؤیای تو را به حقیقت تبدیل کنیم. رؤیای استادیوم بزرگ سویا. رامون در آرامش به سوی بهشت برو، زیرا که رویایت به حقیقت تبدیل خواهد شد.»

سخنان کارانزا درست از آب درآمد و او به وعده‌اش عمل کرد و ۵۰ میلیون پزوتا بودجه را برای ساخت استادیوم اختصاص داد. یک ماه و نیم پس از مرگ سانچزپیس خوان، اولین سنگ بنای استادیوم جدید گذاشته شد و کار ساخت ورزشگاه آغاز گردید. معماری و طراحی این پروژه به مانوئل مونیوز موناستریو که پیش از این استادیوم سانتیاگو برنابئو را نیز طراحی کرده بود، سپرده شد.

 

 

 

 

باشگاه سویا در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد ادواردو بریتزو به سرطان پروستات مبتلا شده است

 

  • محمد امین خدادادی

شهرآورد تهران که با نام‌های دربی تهران، شهرآورد سرخابی و شهرآورد پایتخت نیز شناخته می‌شود، به شهرآورد بین دو تیم استقلال و پرسپولیس اطلاق می‌شود. این دیدار، مهم‌ترین بازی باشگاهی فوتبال ایران و یکی از بزرگ‌ترین شهرآورد های جهان است و در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می‌شود. درگیری و دستگیری بازیکنان و هواداران، شورش و اغتشاش هواداران، ترک‌زمین و اتهام تبانی از اتفاقاتی هستند که در پیشینه این شهرآورد ثبت شده‌اند. این بازی در شماره تیر ۱۳۸۷ وردساکر به عنوان مهم‌ترین شهرآورد در آسیا و ۲۲امین شهرآورد بزرگ در جهان اعلام شد. همین نشریه در شماره دسامبر ۲۰۱۵ خود، این شهرآورد را در میان ۵۰ رقابت برتر فوتبال دنیا شناسانده و آن را با هماوردی‌های شناخته‌شده ملی و باشگاهی فوتبال دنیا در یک گروه جای داده‌است.

نخستین رویارویی دو تیم یک بازی دوستانه بود که در فروردین ۱۳۴۷ انجام شد و با نتیجه ۰–۰ به پایان رسید. آخرین رویارویی دو تیم نیز بازی برگشت لیگ برتر ۹۹–۱۳۹۸ بود که این بازی با نتیجه ۲–۲ مساوی به پایان رسید. نخستین گل این بازی‌ها در شهرآورد دوم توسط امیرحسین جابری‌زاده از استقلال به‌ثمر رسید.

پیشینه شهرآورد تهران به رقابت دو باشگاه شاهین تهران و تاج تهران بازمی‌گردد. هسته اول هواداران با باشگاه شاهین شکل گرفت و سپس باشگاه تاج هم هواداران خود را یافت. در آن شهرآورد، شاهین سفیدپوش و تاج آبی‌پوش بود. این بازی به دلیل خاستگاه‌های سیاسی و اجتماعی متفاوت دو تیم از ابعاد غیر ورزشی نیز حساس و مهم بود. بعدها با انحلال باشگاه شاهین و جابجایی دسته‌جمعی بازیکنان آن به پرسپولیس، بازی‌های تاج و شاهین حساسیت خود را از دست داد و شهرآورد تاج – پرسپولیس و پس از انقلاب استقلال – پرسپولیس جایگزین آن شد.

 

 

 

Tehran derby 84 15.jpg

عکس بازی پرسپولیس و استقلال
  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۳:۴۲
  • محمد امین خدادادی

کریم انصاری فرد (زادهٔ ۱۴ فروردین ۱۳۶۹ در اردبیلبازیکن فوتبال اهل ایران است. او هم‌اکنون عضو باشگاه السیلیه و بازیکن پیشین باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران، سایپای البرز و تراکتور است.

علی دایی معرف وی به سطح نخست فوتبال ایران نیز هست. کریم انصاری‌فرد از بازیکنانی است که تمام رده‌های تیم ملی را تجربه کرده‌است. وی همچنین در نخستین بازی ملی خود در ردهٔ بزرگسالان، برابر تیم ملی ایسلند تنها گل بازی و نخستین گل ملی خود را ثبت نمود. کریم انصاری‌فرد تک گل بازی ایران - کره‌شمالی در مسابقات جام قهرمانی آسیا در قطر (۲۰۱۱) را به ثمر رساند. در جام جهانی ۲۰۱۸ نیز در دیدار ایران و پرتغال، او تک گل ایران را از روی نقطهٔ پنالتی زد.

پس از درخشش در سایپا، در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۲ کریم انصاری‌فرد با قراردادی سه‌ساله رسماً به باشگاه فوتبال پرسپولیس پیوست. او در پرسپولیس شمارهٔ ۹ را پوشید. همچنین نخستین گل خود را در یک بازی قبل از فصل با آلومینیوم به ثمر رساند. نخستین بازی رسمی او برای پرسپولیس در یک مسابقه برابر صنعت نفت بود و گل اول رسمی‌اش را نیز در برابر گهر زاگرس به ثمر رساند. او اولین هت تریک خود را به عنوان بازیکن پرسپولیس در برابر پیکان تهران انجام داد.

کریم انصاری‌فرد در رقابت‌های جام حذفی فوتبال ایران در برابر ملوان نیز هتریک دیگری کرد. او همچنین گل نخست پرسپولیس را در فینال جام حذفی به ثمر رساند. در ابتدای فصل، انصاری فرد ابتدا تصمیم گرفت تا در پرسپولیس با وجود پیشنهادهایی از سپاهان، تراکتور سازی و دو مشتری لیگ امارات متحده عربی بماند؛ اما در پایان از پرسپولیس به‌همراه سرمربی این تیم جدا شد.

کریم انصاری‌فرد در ۲۳ تیر ۱۳۹۲ به تیم تراکتورسازی تبریز پیوست. پس از پیوستن وی به تراکتورسازی تبریز به دلیل ارسال نشدن به موقع مدارک به سازمان لیگ، وی از هم‌راهی این تیم در بازی نخست لیگ برتر ایران جا ماند. پس از آن، برخی خبرگزاری‌ها به دلیل فسخ نشدن به موقع قرارداد انصاری‌فرد با پرسپولیس خبر از محرومیت وی تا نیم‌فصل نخست دادند. به هر روی، وی توانست در دومین بازی تیم تراکتورسازی در لیگ برتر برابر گسترش فولاد، حضور داشته باشد. نخستین گل انصاری‌فرد برای تیم تراکتورسازی تبریز برابر تیم ذوب آهن به ثمر رسید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iran and Spain match at the FIFA World Cup (13) (cropped).jpg
 

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۱:۵۶
  • محمد امین خدادادی

باشگاه فوتبال شهر خودرو در سال ۱۳۹۲ با خرید امتیاز باشگاه فوتبال مس سرچشمه با نام «پدیده مشهد» تأسیس و در مسابقات لیگ آزادگان شرکت کرد.

باشگاه شهر خودرو با قهرمانی در گروه الف لیگ آزادگان فصل ۹۳–۱۳۹۲ به لیگ برتر ایران صعود کرد.

در خرداد ۱۳۹۳ به پاس حمایت و همراهی مردم خراسان با این تیم جهت راهیابی به لیگ برتر خلیج فارس، نام این تیم از «پدیده مشهد» به «پدیده خراسان» تغییر کرد.

باشگاه پدیده در پایان هفته ششم لیگ چهاردهم که اولین حضور این تیم در لیگ برتر خلیج فارس بود، تنها تیم بدون شکست مسابقات باقی ماند و در رده سوم لیگ قرار گرفت. در پایان هفته ششم پدیده بهترین تیم و علیرضا مرزبان مربی تیم به عنوان بهترین مربی انتخاب شد.

در لیگ برتر سال ۱۳۹۵–۱۳۹۶ در حالی که پدیده داشت به همراه پرسپولیس و پارس جنوبی برای مقام نخست (در هفته‌های ابتدایی فصل) می‌جنگید، با پیروزی ۲–۰ مقابل استقلال، باعث استعفاء سرمربی این تیم شد.

در نیم فصل اول لیگ هجدهم پدیده خراسان با سرمربیگری یحیی گل‌محمدی توانست نتایج قابل قبولی کسب کند و در پایان نیم فصل در جایگاه دوم جدول رده‌بندی قرار گرفت. اما شرکت پدیده در اداره امور باشگاه مشکلاتی داشت و سرانجام پس‌از کش و قوس‌های فراوان و با همکاری مسئولان استانی در سال ۱۳۹۷ سهام باشگاه پدیده به شرکت شهر خودرو با مالکیت فرهاد حمیداوی منتقل شد؛ که اسم این تیم از نیم فصل به پدیده شهر خودرو تغییر کرد. این باشگاه در پایان لیگ هجدهم با قرار گرفتن در جایگاه چهارم موفق به کسب سهمیه پلی آف لیگ قهرمانان آسیا گشت و به اولین تیم استان خراسان رضوی تبدیل شد که به مسابقات آسیایی راه یافته و پس از پیروزی بر الرفاع بحرین و السیلیه قطر (در ضربات پنالتی) به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ نیز صعود کرد.

این باشگاه از فصل ۹۹–۱۳۹۸ با نام شهر خودرو در مسابقات حاضر شد.

 

 

 

  • محمد امین خدادادی

باشگاه فوتبال پیکان تهران یک باشگاه فوتبال ایرانی است که در شهر تهران بنیانگذاری شده و از باشگاه‌های زیر مجموعه مؤسسه فرهنگی ورزشی ایران‌خودرو است. این باشگاه در سال ۱۳۸۷ به شهر قزوین انتقال یافت؛ و در سال ۱۳۹۰ با دستور محمود شیعی و به دلیل عدم وجود امکانات، شرایط و مسایل مالی مسئولین فوتبال قزوین این تیم به تهران بازگشت و بازی‌های خود را در ورزشگاه شهدای شهرقدس انجام می‌دهد.

در سالهای قبل از سال ۱۳۴۵ که تیم شاهین تهران فعال بود، محمود خیامی (مدیرعامل وقت ایران ناسیونال) یکی از هوادارهای این تیم بود که بعد از منحل شدن تیم شاهین، وی تصمیم گرفت با بودجه خود این تیم را اداره کند اما بازیکنان شاهین به تیم پرسپولیس رفتند و محمد خیامی با قائم مقامی و رضا افشار که از مدیران ورزش آن دوران بودند پیشنهاد ایجاد باشگاه را مطرح کردو باشگاه پیکان در سال ۱۳۴۶ بنیانگذاری شد.

هدف اصلی تشکیل مجموعه ورزشی پیکان، توسعه سلامتی کارکنان مجموعه صنعتی ایران خودرو بود. با پیشنهاد محمود خیامی تپه‌ای که محل جمع‌آوری ضایعات کارخانه و اطراف پارک چیتگر به زمین فوتبال تبدیل گردید و بعد از آن تیم فوتبال پیکان تشکیل گردید. این رشته در باشگاه با آمدن افراد حرفه‌ای نقش پررنگ تری به خود گرفت.

در سال ۱۳۴۷ این تیم قهرمان لیگ منطقه‌ای ایران شد و در سال ۱۳۴۹ قهرمان جام باشگاه‌های تهران شد. در سال ۱۳۴۹ به دلیل اختلاف میان مدیران باشگاه و بازیکنان منحل شد و اغلب بازیکنان به تیم پرسپولیس بازگشتند.

در دهه ۵۰ باشگاه ورزشی پیکان بدون تیم فوتبال بود. تا این که سهمیهٔ باشگاه پرسپولیس را در آن سال خرید و به جای تیم پرسپولیس بازی کرد پرسپولیس تمامی بازیکنانش را به مدت یک سال به صورت قرضی به پیکان داد در همان سال پیکان قهرمان آن دوره از رقابت‌ها شد. در سال ۱۳۵۲ پیکان توانست به عنوان قهرمانی در لیگ تخت جمشید دست پیدا کند. سرمربی پیکان در آن سال را الن راجرز که در سال بعد به تیم فوتبال پرسپولیس پیوست بر عهده داشته.

  • محمد امین خدادادی